Învățarea unei a doua limbi: care este vârsta perfectă?

Autor: Laurian Sandru Publicat: Timp citire: 2 minute Vizualizari: 59

Învățarea unei a doua limbi: care este vârsta perfectă?

Se fac extrem de multe studii pentru a afla când este cel mai ușor să înveți o a doua limbă. Deși poți învăța oricând o a doua limbă, evident că este mai ușor ca aceasta să fie învățată la o vârstă mai fragedă și ceva mai greu pe măsură ce înaintezi în vârstă.

Până nu de mult, se credea că învățarea unei limbi străine de către copii de până la patru ani nu este practică, dar cele mai recente studii au demonstrat contrariul. Astfel, copiii cu vârsta cuprinsă între 2 și 4 ani, acumulează în mod natural tot ceea ce ține de comunicare, aceasta fiind și cea mai bună perioadă de introducere a noțiunilor de învățare a celei de-a doua limbi.

Astfel, conform studiilor, copiii ce învață o limbă străină după vârsta de 10 ani, este destul de puțin probabil să o poată folosi în mod nativ, în timp ce copiii ce încep să o învețe încă de la vârsta de 3 ani, se descurcă mult mai ușor în utilizarea ei, accentul nu este atât de distinctiv, iar probabilitatea de a vorbi bine această limbă peste ani este foarte ridicată. În plus, copiii ce învață în altă limbă decât cea maternă, au dovedit performanțe școlare mai bune și o capacitate mai ridicată de rezolvare a problemelor.

Toate cercetările realizate până acum au demonstrat că persoanele ce vorbesc nativ două limbi, au un nivel de iteligență mai ridicat. O limbă străină îmbunătățește capacitatea cognitivă dezvoltând rețeaua neuronale și oferind creierului o rezistență crescută împotriva demenței și Alzheimerului. După ce stăpânesc limba foarte bine, copiii vor începe să gândească în ambele limbi. În acest fel se îmbunătățește o funție cheie a creierului și anume, funcția executivă. Această funcție se ocupă de planificare, rezolvarea problemelor și tot ceea ce ține de judecată. Practic, se crează o rezistență mai mare la stimuli exteriori, iar în acest fel concentrarea pe rezolvarea unei probleme este neperturbată.

Sistemul de stat românesc propune învățarea unei limbi străine începând cu clasa a treia. Totuși, sunt destule grădinițe particulare ce propun un sistem de învățare bilingv. Avantajele? Să luăm sistemul de învățământ suedez. În Suedia, majoritatea locuitorilor cu vârsta de până în 45 ani ani vorbește trei limbi. Asta pentru că sistemul de învățământ suedez propune învățarea de limbi străine încă din grădiniță. În general, tot sistemul de învățământ nordic propune o astfel de educație, de aceea majoritatea locuitorilor vorbesc fluent engleza, următoarele limbi străine învățate fiind franceza și germana.

De ce se insistă pe o învățare atât de timpurie? Pentru că în primii ani de viață, capacitatea de învățare se dezvoltă cu 50%, iar până la vărsta de 8 ani se dezvoltă cu alți 30%. Practic, în primii ani de viață suntem cei mai receptivi în acumularea de cunoștințe, cu precădere în ceea ce privește comunicare.

De aceea, dacă aveți posibilitatea, recomandarea este să selectați o grădiniță cu educație bilingvă. Copiilor ce urmează o astfel de grădiniță le va fi mai ușor să se dezvolte ulterior din punct de vedere academic și uman.

Salvează-mi numele, emailul și site-ul web în acest navigator pentru data viitoare când o să comentez.