Insomniile

Insomniile nu sunt tulburările de somn cu care se confruntă doar adulții, ci pot fi experimentate și de copilași atunci când se află la o vârstă fragedă, până li se stabilizează programul de somn. Din păcate, există și situații în care bebe doarme doar în reprize chiar și la o vârstă înaintată, fără să reușească să se acomodeze cu un program adecvat și regulat de somn.

Mulți părinți vor să știe cât dorm bebelușii de regulă, însă această informație nu poate să fie aplicată la fiecare copilaș în parte. Fiecare bebeluș este special și are diverse motive pentru care nu poate să doarmă neîntrerupt în timpul nopții, însă, în medie, în primele luni de viață, este nevoie de un somn de aproximativ 15-16 ore pe zi.

Cât doarme bebe și care sunt cele mai frecvente cauze ale insomniilor?

Cauzele insomniilor sunt diverse și se bazează, în principiu, pe o serie generoasă de factori care influențează apariția lor. Printre acestea se numără și:

  • erupții dentare – în momentul în care primii dinților ai copilașului tău încep să crească, trebuie să știi că o astfel de schimbare poate fi neplăcută pentru micuț, ceea ce îi poate provoca probleme în timpul somnului;
  • coșmaruri – când încă este mic, copilașul se confruntă cu o mulțime de frici care îi provoacă, în cele din urmă, coșmaruri. De multe ori, acestea sunt motivul de apariție a insomniilor;
  • tulburări de respirație – sinuzita, bronșita, astmul sau chiar pneumonia se numără printre afecțiunile severe cu care un copilaș se poate confrunta și care afectează, implicit, și calitatea somnului;
  • iritațiile pe piele – un alt factor care tulbură somnul lin al bebelușului constă în iritațiile apărute la nivelul pielii;
  • experimentarea bolilor copilăriei (varicela, pojarul, gripele, răceala etc.) contribuie semnificativ la deranjarea somnului bebelușului;
  • tulburările digestive (balonarea, diaree, constipație, crampe etc.)

Remedii pentru insomnii

Unele dintre cele mai cunoscute remedii pentru insomnii sunt laptele cald, ceaiul de mușetel, ceaiul verde cu miere sau baie cu esență de lavandă. Cu toate acestea, înainte de a face schimbări majore în viața copilului tău, asigură-te că identifici motivul apariției tulburărilor de somn și ia legătura cu medicul specialist, pentru a te îndruma către un tratament de insomnii corespunzător.

Există și câteva aspecte de care trebuie să ții cont pentru a-i asigura copilașului tău toate condițiile să aibă un somn odihnitor:

  • nu îl lăsa să se uite la televizor, mai ales înainte de culcare, pentru că atenția îi poate fi distrasă imediat și îi dispare senzația de somn;
  • citește-i o poveste de copilași înainte de somn. Poate ai noroc și adoarme chiar mai repede decât te-ai aștepta;
  • discută cu el și află care sunt motivele pentru care este neliniștit, încearcă să afli ce-l nemulțumește;
  • nu îl lăsa să mănânce dulciuri înainte de culcare, pentru că există riscul ca zahărul să îi ofere un nivel ridicat de energie, ceea ce îi poate afecta somnul;
  • dă-i jucăria preferată cu care se simte cel mai în siguranță, pentru a adormi cât mai repede și pentru a se bucura de un somn odihnitor;
  • asigură-te că-i gătești preparate care cuprind nutrienți esențiali.